23. aug. 2015

Något gammalt, något nytt -ett uppslag i Art Journalen

Hej! Kristiina från Design Teamet här idag med min första post som är ett uppslag i min art journal. Jag skaffade journalen för cirka ett år sedan, och det tog mig nästan ett halft år innan jag vågade börja med den! Så småningom jag har lärt att klara av de vita sidorna och blivit mindre rädd om att göra fel... allt kann ju täckas :)


Sommarlovet är slut, och arbete dessvär tar sin tid varje dag. Jag började med uppslaget redan för ett par veckor sedan, och har fortsatt då och då när jag har haft tid och lust...och tagit bilder på hur sidorna har utvecklats. Att bli vald på Design Teamet är jättekul, och jag började med att ta fram alla Rubber Dance stämplar som jag hade (jag vann en grab bag från uppmaningen från Februari, utan det skulle jag kanske inte vara här idag!). Julstämplarna hade faktiskt alldrig blivit användt, men nu ville jag få alla på bakgrunden! Vänstra sidan var svår att stämpla på eftersom den är klumpig från tidigare uppslag.

Jag använde en Gelli-plate för att "stämpla" färg på sidan, det är mycket lättare att rulla akrylfärg på platan än direkt på sidan. Sedan fortsatte jag med en babywipe, därefter med stenciler.




För att få igång min art journal jag har i år följt DLP (Documented Life Project), en gratis art journal program. De ger varje månad en tema och varje vecka olika motiver rundt det. Jag har nog inte gjort hälften av dem, men bestämde ta uppmaningen och rita på sidan. Det skulle ha varit ansikte eller hela människor, men eftersom det är inte något jag är van vid, jag tyckte ögonen skulle räcka. Jag tog en selfie av mina egna ögon och letade fram en bok om att rita manga som tjejerna hade i bokhyllan. Resultatet blev mycket bättre än jag förväntade!




Jag fortsatte med några Rubberdance stämplar. Eftersom sidan byggdes upp så långsamt, jag han få en paket från Bibi med nya stämplar. Jag valde ett par som fick plats på uppslaget: om syn och vision på vänstra sidan (med ord från en sång som satte precis) och om att våga och tro på sig själv på högra sidan. Jag var rädd att vit eller svart skulle vara för starka färger, och tog fram "honing" embossing pulver. Det blev ingen bra, men jag råkade hitta ut (efter att jag försökte färga embossingen med svart penna) att Stazon ränsaren tog bort färgen på embossingen, och det blev nästan vit. Jag fortsatte med vit Sharpie och tycker det blev bättre än det bruna.



Jag bestämde lägga in en tag som Bibi skickade med mina nya stämplar. Färgerna på tagen var så bra och detta sitter med de text som jag lade på högra sidan. Jag tillverkade en genomskinlig ficka med Gel medium och en embossnings ficka. Bara låta det torka över natten, och skala ifrån fickan. Det kan färgas med sprays, men det tar långt att torka!







Jag tycker det är härligt med stämplarna i bakgrunden som syns om man stannar och börjar studera. De ger en djuphet åt sidan, som skulle vara svårt att bygga på andra sätt. Alla stämplarna, både de som är gömda i bakgrunden och de som är tydliga på ytan kan hittas i Rubber Dance web-butiken. Om du orkade läsa så långt, tack för det! Hoppas du blir inspirerat att ta fram stämplarna och leka i din art journal. Här är ändå några närbilder... känner du igen stämplarna?







4 kommentarer:

  1. Så flott, Kristiina! Tusen takk! :-)
    Jeg synes det var en god idé å stemple så mye i bakgrunnen for å få mer dybde, og interessant å oppdage flere og flere når man ser nærmere etter. Så kult at man kan lage en gjennomsiktig lomme med Gel medium! Det visste jeg ikke, så det må jeg prøve. Øynene du tegnet på ble veldig fine, bra gjort!
    Nå sitter jeg her og synger, "I can see clearly now"... Nydelig sang.
    ♥♥♥

    SvarSlett
  2. En dejlig journalside Kristiina med masser stempler der er med til at give siden dybde og farverne bliver fremhævet.
    Kram Susan

    SvarSlett
  3. Superduper Art Journal side, Kristiina! Nydelige blåtoner og øynene var jo strålende :-)
    Klem fra Niti/Anita

    SvarSlett
  4. Fab pages Kristiina. Love all the stamps you used and the blue of course. I love blue. So cute you included that tag from Bibi. Your eyes are amazing. Hugz

    SvarSlett