18. des. 2015

Ett ark, många projekt

Hej! Kristiina från designteamet här. Jag har jobbat med hemlagade mönsterpapper "masterboards" under de senaste par veckor, och vill idag visa hur alla dessa blev till av bara ett ark skräpkartong!


Masterboards gäller att prova sig fram och använda sådana middel som man råkar ha och tycker om. Färgerna kan vara vattenlösliga sprays, akvareller, kritor eller brushos, men också kollage av papperremsor... nästan vad som hellst. Jag skulle inte klara av utan stämplar, annat kan ju bytas ut :) Jag har använt akrylfärg, stämplar från Rubber Dance, en stencil och mycket embossing. Så mycket att min embossingfön sade upp sig!


Arket är alltså lite mindre än A4 i storlek, det är förpakningsmaterial som jag har tagit till sidan. Jag började med att rulla på akrylfärger, det bara ser så härligt ut... men gör att man kan inte stämpla med Distress inks, utan måste använda sådant bläck som torkas på ytan. Jag hade Stazon i ett par lämpliga färger, vilket var ok. Därefter fortsatte jag med Versamagic, men embossade det, då blir det lite tekstyr, och bläcken fastnar sig och torkas samtidigt. archival skulle också fungera, men jag har det 
bara i mörka färger. Jag har använt stämplar från ATC Backgrounds 1, Collage Mix och Winter Wonderland.






Man kan stämpla hur man vill. Själv tycker jag att det ser bättre ut om man håller stämplarna ganska rakt. Jag tänkte använda detta till tändsticksaskar, och därför ville jag att et skall vara många detaljer. Stencilen är från Designs by Ryn, det har embossats med glittrande vit. Sedan tog jag grov vit embossing enamel (Stampendous Chunky White), det går bra att strö över arket och värma underifrån... Jag var halvvägs när embossingfönet stannade sig :(


Jag bestämde att göra kort av den sidan som inte har vita sprinklar, och tändsticksaskar av sidan till höger. Detta kort var självklart, jag hade redan tidigare stämplat och embossat teksten från Christmas Greetings.


Detta var lite krångligare. Jag visste vad jag ville göra, men embossingfönen fungerade inte... Bladet från I Love Leaves har stämplats med Versamark på vellum och embossats med WOW Sparkling Snow ovanför brödristen. Det var faktiskt lätt, snabbt och helt tyst! Strykjärnet skulle säkert också fungera, men det har jag någonstans i skåpet :)


Jag älskar hur detaljerna hävs fram när man klippar ut små bitar. Det blev 10 små konstverk när jag klippte ut rektangler på 5 cm x 3,5 cm till tändsticksaskarna, och därmed 5 dekorerade askar. Jag ofta färgar kanterna svart för det ger en bra ram, men nu tyckte jag att det vita var bättre. Sådana askar är en enkel och billig gåva som går att ge vem som hellst under denna säsong. Dessa är som en mini triptych!

Jag hade en smal remsa kvar, och gjorde ett par tags. Teksten från Christmas Greetings har igen embossats över brödristen.



Detta var roligt, och allra bäst var att vi fick lite solljus i dag, till pass för att få tagit några ordentliga bilder. Inte alltid så lätt :) Härmed vill jag önska er en härlig jultid!  

Vill ni handla dessa vackra stämplar, de finns självklart på Rubber Dance webbutiken. Köper du något innan årskiftet, kan du få 15% rabatt med koden kristiina2015.















5 kommentarer:

  1. For en nydelig samling gaver og kort du har laget ut av dette ene bakgrunnsarket, Kristiina! Herlige varme farger. Vakkert!!
    Tusen takk skal du ha - dette var en kjempebra idé!!
    ♥♥♥

    SvarSlett
  2. What a wonderful set! I love also the warm colour palette. Well done Kristiina!

    SvarSlett
  3. Fantastic. Love the colours and textures you created and then so many lovely projects. Funtastic. Hugz

    SvarSlett
  4. Meget elegant og stilig ide med flot farveholdning. Dit masterboard er rigtig fint, og jeg er imponeret over at du har fået strakt dit ark til hele "sættet".
    Kram, Susan

    SvarSlett
  5. WOW! Disse små kunstverkene var helt nydelige, Kristiina! Jeg digger både teknikkene du har brukt og fargene. Tusen takk for en super gjennomgang og inspirasjon!
    Klem, Anita ♥

    SvarSlett